Sunday, October 24, 2010

Aktiviti Pemulihan

Aktiviti pemulihan ini untuk murid yang pencapaian rendah dalam memahami konsep menyukat isipadu cecair sesebuah bekas. Aktiviti yang berbentuk permainan dicadangkan supaya murid-murid ini dapat belajar dalam suasana yang seronok dan menarik. Ini adalah kerana murid mudah mempelajari sesuatu semasa bermain.

Hasil pembelajaran:

Membandingkan isipadu cecair

Bahan-bahan:

Satu set kad permainan buatan sendiri.

Prosedur:

  1. Murid bermain secara berpasangan.
  2. Bentukkan 2 salinan kad permainan dan potong.
  3. Berikan setiap pasangan satu set kad.
  4. Kocokkan kad dan bahagikan kepada murid-murid.
  5. Bilang 1 hingga 3, murid akan membuka kad itu dan menyusunnya di atas meja.
  6. Tengok kad yang dibuka itu, murid menyatakan isipadu cecair di dalam kad mereka dengan betul.
  7. Jikalau mereka salah membacanya, kad akan diberikan kepada pasangannya.
  8. Jika kedua-duanya membaca tepat, murid membaca isipadu cecair dengan tepat dan menganggar dan membandingkan isipadu cecair di atas kad. Murid yang mendapat isipadunya tinggi akan menyimpan kad pasangannya.
  9. Jika kad itu menunjukkan isipadu cecair yang sama, maka kedua-duanya akan menyimpan kad pasangan masing-masing.
  10. Bila semua kad sudah dibuka murid akan mengira berapa banyak kad yang mereka dapat dan pemenangnya adalah murid yang mempunyai lebih kad.

No comments:

Post a Comment